Rabu, 20 April 2011

Senjata api

Senjata api

Sebuah pistol tangan Heckler & Koch USP .45 ACP dengan Lampu Taktikal Surefire X200a, dikelilingi oleh ubat bedil poin-rongga.
Senjata api yang kerap dipakai harus ditanggalkan, dibersihkan dan diminyakkan bagi memastikan keboleh-percayaan senjata api; askar dari Armia Krajowa membersihkan senjata api mereka sebelum pertempuran pada 1944.
Senjata api adalah alatan yang boleh digunakan sebagai senjata yang ditembak sama ada satu atau berganda projektil yang ditujahkan pada kelajuan tinggi oleh gas yang dihasilkan melalui kecepatan, pembakaran dibataskan dari pendorong. Proses dari kecepatan pembakaran secara teknikalnya dikenali sebagai nyahflagrasi. Pada senjata api kuno, pendorong ini lazimnya serbuk hitam, tetapi senjata api moden menggunakan serbuk tanpa asap, kordit, atau pedorong lain. Kebanyakan senjata api moden (dengan pengecualian yang penting dari senapang berlaras licin) mempunyai laras berpilin untuk memberikan putaran kepada projektil untuk menambah kestabilan semasa dalam penerbangan.

Latar belakang

Istilah gan selalu digunakan sebagai sinonim untuk senjata api, tetapi dalam kegunaan spesialis telah membataskan akal-rujukan hanya kepada helai artileri dengan relatifnya muncung kelajuan tinggi, seperti gan padang, gan kereta kebal, gan anti-kereta kebal, atau gan yang digunakan dalam penghantaran senjata api naval. Gan adalah berbeza dari howitzer dan mortar, dimana mempunyai muncung kelajuan lebih rendah dan, lazimnya, trajektori lebih tinggi. Senjata api tangan, seperti raifal, karbin, pistol dan lain-lain senjata api kecil jarang dipanggil "gan" pada batasan akal dikalangan spesialis. Mesingan menembak ubat bedil kecil (umumnya 14.5 mm atau lebih kecil), dan banyak mesingan adalah khidmat kru senjata api, memerlukan khidmat lebih dari satu kru, sama seperti gan "artileri". Umumnya, senjata api otomatik direka untuk satu pengguna dirujuk sebagai raifal otomatik. Bagaimanapun, US BATFE menganggap sebarang senjata api dimana mengagihkan lebih dari satu pusingan dengan satu manipulasi dari alatan menembak merupakan "mesingan" untuk tujuan kawalan. Istilah lain, termasuk "senjata api" itu sendiri, telah ditakrifkan dalam cara ad hoc yang dikhaskan oleh berbagai legislasi.
Pada abad kebelakangan ini, senjata api telah menjadi senjata pradominan yang digunakan oleh manusia. Medan perang moden sejak Pembaharuan telah bergantung pada senjata api, dengan kesan jarak-luas pada sejarah ketenteraan dan sejarah pada amnya. Ini menciptakan jenis peperangan yang baru, dengan tentera era-moden yang dibentukkan.
Untuk pistol tangan dan pistol panjang, projektil ini adalah peluru atau, dalam meriam bersejara, bola meriam. Projektil ini ditembak oleh pembakaran penujah, tetapi dalam senjata kecil jarang mengandungi peletupnya sendiri. Untuk artileri moden projektil ini adalah rangka, dimana hampir sentiasa mengandungi peletup.
Perbezaan kadangkala dibuat antara projektil itu sendiri sebagai senjata dan senjata api sebagai platform senjata. Pada sesetengah kes, senjata api ini boleh digunakan secara terus sebagai senjata tanpa menembak projektil, walaupun ini secara mutlaknya sentiasa cara serangan kedua. Contohnya, senjata seperti raifal, musket, dan kadangkala submesingan boleh mempunyai bayonet yang diletak padanya, menjadikannya lembing atau tombak. Dengan sesetengah pengecualian penting, stok dari pistol panjang boleh digunakan sebagai belantan. Ia juga kemungkinan besar untuk memukul seseorang dengan barel dari gan dipegang tangan atau genggamkannya dengan barel dan memukul seseorang dengan pangkal. Ini dipanggil "pistol-memukul".
masalah yang dihadapi adalah dimana sisa dari ledakkan didalam kebuk yang terkumpul juga sepihan dari peluru itu sendiri dan cebisan kelopak peluru yang terkumpul didalam alat bekerja.Sisa terkumpul ini akan menyebabkan gangguan pada fungsi dalaman senjata api.Oleh yang demikian,kebiasaannya senjatapi yang kerap digunakan hendaklah dikendalikan secara berkala dengan direlaikan dibersihkan dan dilincirkan untuk mengekalkan keupayaan senjata api tersebut.
Senjataapi adakalanya dipanggil sebagai senjata kecil.senjata kecil adalah senjata api adalah yang dibawa secara perseorangan. Menurut persidangan antarabangsa berkaitanLaws of War,senjata kecil adalah ditafsirkan sebagai senjata yang melancarkan tembakan bergaris pusat tidak melebihi 15 mm (0.60 inci).[perlu rujukan] Senjata kecil diacukan kearah sasaran secara pandangan tepat. Jarak ketepatan bagi senjata kecil umumnya sejauh satu batu (1600 m), malah kebiasannya kurang, Tetapi jarak yang berjaya dicatatkan ketika ini Sniper menjangkau lebih 1.5 batu(2.4 km). Senjata Artillery adalah lebih besar dibandingkan senjata api,di bawa dengan induk pengerak, mempunyai laras melebihi 18 inci (46 cm) dan mempunyai berat beberapa tan. Artillery menjangkau ketapatan melebihi 26 batus (42 km) dan dengan pencapaian yang boleh dilaraskan(contohnya kereta kebal), dituju secara tepat mengunakan altitude/azimuth . Adalah ditegaskan ia bukan lagi dikenali sebagai senjataapi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar